En annorlunda stad i minnet!

För två somrar sedan var jag, mannen och sonen i Dubrownic. Vi köpte flygstolar och bokade rum på nätet. Med tunga ryggsäckar och fulla av förväntan drog vi till Kroatien.  Tre dygn på semestern tillbringade vi innanför murarna på den gamla stenstaden. Nu minns jag inte riktigt hur gammal staden var, men vääääldigt gammal. Där inne var "gatorna " så smala, så smala att det absolut inte gick att komma fram med någon form av fordon. Tror inte ens att jag såg en cykel faktiskt.  Två något bredare gator löpte paralellt nere i den gamla staden, utifrån dem en mängd små. Höga smala stenhus sköt liksom upp ur de smala gångarna. Med till slut rätt så tunga steg kunde man ta sig, trappa efter trappa, avsats efter avsats längst upp till muren. Det var själva slutet på staden. Man kunde alltså gå däruppe och beskåda detta stenkonstverk, väldigt annorlunda. Imponerande att man byggt upp denna stad sten, för sten. Staden kan tyckas färglös och tråkig. Men, nej! Jag tycker den var helt otrolig. Alla fotografier från den här semestern är förstörda. Men det gör inte så  mycket. Minnet från just det här resmålet är väldigt starkt.

Dessa stenbyggnader, trappor, avsatser, gångar, gränder och prång. Har etsat sig fast i mitt minne. Och med en  neutral färgskala har jag  återupplivat staden som "kom bort", så som jag minns den. Det är definitivt inga avbildade miljöer. Utan helt taget ur mitt minne av denna stad.


image69

" Stenstad 1 " Akrylmålning på bomullsduk. 30-90 cm.
Såld.

image70

" Stenstad 2 " Akrylmålning på bomullsduk. 30-90 cm.
Såld.

image71

" Stenstad 3 " Akrylmålning på bomullsduk. 30-90 cm.
Såld.

Kommentarer
Postat av: Britta B

Tyckte mest om den nattliga......där råder tystnad och husen reser likt grandiosa fallosar mot nattens mörka himmel.
En månskärva biter tag i ett av husen, som för att rätta till det lite sneda och vinda....
Jag tycker nog att ditt egna sneda vita hus som hänger på armeringsjärnet passar dessa som handen i handsken.
*gillar*

2007-05-14 @ 11:57:27
URL: http://hoppetossadesign.webblogg.se
Postat av: Steffi

Jag ser ett litet mönster :) hihi. Det är den där eviga staden! Supernice. Älskaj!

2007-05-14 @ 18:23:05
URL: http://ssteffi.blogg.se
Postat av: Steffi

Gryningen liknar nyköpingshus :) Mycket vackert!

2007-05-14 @ 18:27:54
URL: http://ssteffi.blogg.se
Postat av: Annika Graffton

VAd du har varit produktiv sen vi hördes sist!! Grattis, många fina alster.

2007-05-31 @ 11:13:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0